ZAŁĄCZNIK nr 1
do Uchwały Nr 5/2019/2020
RADY PEDAGOGICZNEJ
Przedszkola Miejskiego Nr 2
z dnia 5.02.2020
STATUT
PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 2 W BRANIEWIE
Rozdział 1.
Nazwa i typ Przedszkola
- § 1
- 1. Przedszkole Miejskie Nr 2, zwane dalej „Przedszkolem”, jest przedszkolem publicznym.
2. Przedszkole ma siedzibę w Braniewie ul. Różana 14, 14-500 Braniewo
- 3. Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Miasta Braniewa z siedzibą w Braniewie ul. Kościuszki 111, 14 -500 Braniewo
- 4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem jest Warmińsko – Mazurski Kurator Oświaty w Olsztynie.
- § 2.
- 1. Ilekroć w statucie jest mowa o:
1) Dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Przedszkola Miejskiego nr 2 w Braniewie
2) nauczycielach - należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Przedszkolu Miejskim Nr 2 w Braniewie
3) wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela, któremu Dyrektor powierzył wychowawstwo oddziału w Przedszkolu Miejskim Nr 2 w Braniewie
4) pracownikach administracji i obsługi – należy rozumieć pracowników zatrudnionych w Przedszkolu Miejskim Nr 2 w Braniewie
5) rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
6) dzieciach - należy przez to rozumieć dzieci Przedszkola Miejskiego nr 2 w Braniewie;
7) Gminie lub organie prowadzącym - należy przez to rozumieć Gminę Miasta Braniewa;
8) organie sprawującym nadzór pedagogiczny - należy przez to rozumieć Warmińsko – Mazurskiego Kuratora Oświaty w Olsztynie
9) Prawie oświatowym - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59) oraz ustawę z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty( Dz. U. z 2016 r., poz. )
10) Przedszkolu– należy rozumieć Przedszkole Miejskie Nr 2 w Braniewie
11) Radzie Pedagogicznej – należy przez to rozumieć Radę Pedagogiczną Przedszkola Miejskiego Nr 2 w Braniewie
12) Radzie Rodziców – należy przez to rozumieć Radę Rodziców Przedszkola Miejskiego Nr 2 w Braniewie
13) innych pracownikach – należy przez to rozumieć pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę przez Przedszkole Miejskie Nr 2 w Braniewie
Rozdział 2.
Cele i zadania przedszkola
- § 3
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie- Prawo oświatowe oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
- Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
- Swoją działalność organizuje w sposób dostosowany do potrzeby i możliwości rozwojowych dziecka, pozostając w kontakcie z rodzicami i otaczającym środowiskiem.
- § 4
- 1. Przedszkole realizuje zadania wynikające z powyższych celów poprzez:
- prowadzenie bezpłatnego nauczania i wychowania w zakresie ustalonym przez organ prowadzący,
- objęcie opieką wszystkich dzieci i zapewnienie im atmosfery akceptacji i bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków do prawidłowego rozwoju,
- udzielanie dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy z rodzicami dzieci, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rodziny i dzieci,
- wspieranie działań wychowawczych rodziców, tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej,
- organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi;
- umożliwianie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez wpajanie i rozwijanie zasad:
- tolerancji dla odmienności narodowej i religijnej, oraz szacunku dla obrzędów religijnych różnych wyznań,
- tolerancji i akceptacji w swobodnym wyborze uczestnictwa w katechizacji oraz w obrzędach religijnych,
- tolerancji i akceptacji praw oraz równego traktowania wychowanków
z powodu ich przynależności narodowej, wyznaniowej lub bezwyznaniowości; - swobodnego wyboru uczestnictwa w katechizacji oraz w obrzędach religijnych,
- swobodnego wyrażania myśli i przekonań światopoglądowych oraz religijnych nie naruszających dobra innych osób.
- organizowanie zajęć dostosowanych do potrzeb dzieci niepełnosprawnych.
- § 5
- Do zadań przedszkola należy:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
- tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
- wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
- zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
- wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
- przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
- tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
- współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
- kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
- systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- Wspieranie rozwoju dzieci niepełnosprawnych w integracji z rówieśnikami odpowiednio do potrzeb tych dzieci.
- Realizacja przez przedszkole obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego dziecka 6 letniego. Obowiązek rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
- § 6
- 1. W ramach wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka zadaniem przedszkola jest:
- kształtowanie i rozwijanie aktywności twórczej dziecka w zakresie twórczości plastycznej, muzycznej, ruchowej i werbalnej;
- umożliwienie dziecku poznawanie i rozumienie siebie i otaczającego świata;
- stworzenie dziecku warunków umożliwiających mu nabywanie umiejętności poprzez działanie, min. poprzez odkrywanie i badanie;
- wspomaganie w odnajdywaniu przez dziecko swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie;
- budowanie systemu wartości, w tym wychowywania dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
- prowadzenie działalności diagnostycznej w zakresie rozwoju wychowanków;
- ukierunkowanie rozwoju dziecka w oparciu o jego indywidualne możliwości rozwojowe;
- wykorzystywanie w pracy wychowawczo – dydaktycznej osiągnięć nowoczesnej dydaktyki w postaci koncepcji pracy i nowatorskich metod pracy;
- umożliwienie dzieciom nauki zachowań społecznych;
- organizowanie procesu wychowawczo – dydaktycznego i opiekuńczego z uwzględnieniem i przestrzeganiem praw dziecka;
- współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczną w celu udzielania pomocy specjalistycznej;
- w przedszkolu organizowana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna zgodnie z przepisami w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach;
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).
- W ramach wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka zadaniem przedszkola jest:
- systematycznie informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu; zapoznanie rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączanie ich do kształtowania u dziecka określonych tam wiadomości i umiejętności;
- informowanie rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączania ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają; ze szczególnym uwzględnieniem
- zachęcanie rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, np. wspólnie organizowanie wydarzenia, w których biorą udział dzieci.
- W ramach podtrzymywania u dzieci poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej zadaniem przedszkola jest w szczególności:
- wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania przez dzieci rzeczywistości społeczno-kulturowej;
- umożliwienie dzieciom poznania: zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej, tradycji regionalnej, tradycji narodowej, dzieł kultury;
- organizowanie nauki religii.
- § 7
Udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest wsparcie potencjału rozwojowego dziecka i stworzenie warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu,
- Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu i placówce wynika w szczególności:
- z niepełnosprawności,
- z niedostosowania społecznego,
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- z zaburzeń zachowania i emocji,
- ze szczególnych uzdolnień,
- ze specyficznych trudności w uczeniu się,
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
- z choroby przewlekłej,
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- z niepowodzeń edukacyjnych,
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:
- rodziców dziecka,
- dyrektora przedszkola,
- nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty prowadzącego zajęcia z dziećmi,
- poradni psychologiczno-pedagogicznej
- asystenta edukacji romskiej,
- asystenta nauczyciela lub osoby, o której mowa w art. 15 ust. 2 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
- pracownika socjalnego,
- asystenta rodziny,
- kuratora sądowego.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów a także w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia,
- zajęć specjalistycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz i innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
- porad i konsultacji.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest również rodzicom i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- W celu organizacji pomocy psychologiczno -pedagogicznej dzieciom posiadającym orzeczenie, dyrektor przedszkola powołuje zespół , który ma za zadanie planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno –pedagogicznej;
- § 8
Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę.
- Każda grupa wiekowa powierzona jest opiece co najmniej jednej nauczycielki, która prowadzi grupę przez wszystkie lata pobytu w przedszkolu.
- Nauczyciel bierze całą odpowiedzialność za dziecko od momentu jego wejścia do sali, w związku z czym rodzic zobowiązany jest przyprowadzić dziecko do grupy. Podczas pobytu dzieci w ogrodzie, dzieci korzystają z całego terenu i wszystkich urządzeń zgromadzonych w ogrodzie. Za bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczycielka.
- Przed rozpoczęciem i po zakończeniu pracy danego oddziału dzieci powierzane są opiece nauczyciele pracującego w oddziale czynnym od otwarcia przedszkola lub do zamknięcia przedszkola.
- W trakcie zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczycielki i woźnej oddziałowej.
- W czasie zajęć dodatkowych opiekę nad dziećmi sprawuje osoba prowadząca zajęcia dodatkowe. Dzieci nieuczestniczące w zajęciach dodatkowych pozostają pod opieką nauczycielki prowadzącej oddział.
- Dyrektor przedszkola może wystąpić do Miejskiego i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej o przyznanie pomocy stałej bądź doraźnej dzieciom z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej.
- Szczegółowe zasady zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa w przedszkolu opisane są szczegółowo w procedurach wewnętrznych placówki.
- § 9
Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola
- W sprawowaniu opieki nad dzieckiem konieczne jest przestrzeganie przez rodziców (prawnych opiekunów) obowiązku osobistego przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola.
- Dzieci mogą być także odbierane przez inne osoby dorosłe (powyżej 18 roku życia), tylko za pisemnym upoważnieniem ich przez rodziców (opiekunów prawnych) dzieci.
- Dziecko nie będzie wydawane osobom wskazującym na spożycie alkoholu.
- Szczegółowe zasady przeprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola opisane są w procedurach wewnętrznych placówki.
Rozdział 3.
- §10
Organy przedszkola
- Organami przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców.
Dyrektor
- § 11
- Dyrektor przedszkola wybierany jest w drodze konkursu spośród kandydatów posiadających odpowiednie kwalifikacje i staż (sposób powierzania stanowisko dyrektora określają odrębne przepisy).
- Do zadań dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie
i nadzorowanie pracy przedszkola, a w szczególności:
- tworzenie warunków do harmonijnego rozwoju psychofizycznego dzieci poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych przedszkola; - kształtowanie twórczej atmosfery pracy w przedszkolu, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych;
- kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą jednostki oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- planowanie, organizowanie i przeprowadzanie ewaluacji wewnętrznej pracy przedszkola;
- opracowanie we współpracy z nauczycielami i rodzicami planu pracy przedszkola;
- gromadzenie informacji o pracy nauczycielek w celu dokonywania oceny pracy, dorobku zawodowego nauczyciela wg zasad określonych odrębnymi przepisami;
- organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o prawach dziecka oraz umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
- zapewnienie pomocy nauczycielkom w realizacji ich zadań oraz ich doskonaleniu zawodowym;
- inspirowanie i wspomaganie nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego;
- realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących;
- dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym przedszkola zaopiniowanym przez radę pedagogiczną;
- organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola stosownie do obowiązujących przepisów;
- wykonuje inne zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty, Karty Nauczyciela i z przepisów szczegółowych;
- powiadamia dyrektora szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka o spełnieniu przez dziecko obowiązku szkolnego ( o którym mowa w art. 14 ust. 3 ) w tym przedszkolu oraz o zmianach w tym zakresie.;
- organizuje zajęcia dodatkowe;
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie specjalnego dziecka.
- Współpracuje z osobami sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotna nad dziećmi
3.Dyrektor ponosi odpowiedzialność za zapewnieni stan bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole.
4.Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
- ustalania zakresu odpowiedzialności materialnej pracowników zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków;
- przyznania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;
- występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola.
- 5. Współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w przedszkolu, w zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami.
- Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przez pracowników regulaminu pracy przedszkola.
- Dyrektor sprawuje nadzór nad działalnością administracyjno – gospodarczą przedszkola.
- Dyrektor organizuje przeglądy techniczne obiektów przedszkola oraz prace konserwacyjno – remontowe.
- Dyrektor organizuje okresowe inwentaryzacje majątku przedszkolnego.
- W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go nauczyciel tego przedszkola, wyznaczony przez organ prowadzący.
- Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współdziała z radą pedagogiczną i rodzicami.
- Dyrektor jest przewodniczącym rady pedagogicznej, prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem.
- Dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego, sprawozdania z realizacji planów pracy przedszkola oraz informacje o działalności przedszkola.
- Dyrektor nadzoruje prawidłowe prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania i wychowania oraz działalności opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami i ustaleniami.
- Dyrektor odpowiada za właściwe przechowywanie dokumentacji, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Dyrektor przedkłada radzie pedagogicznej do zaopiniowania w celu podjęcia uchwały – projekty eksperymentów pedagogicznych.
- Dyrektor przydziela w uzgodnieniu z radą pedagogiczną stałe prace i zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatne zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.
- Wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa.
- Dyrektor organizuje powstanie Rady przedszkola z własnej inicjatywy albo na wniosek Rady Rodziców.
- 20. Dyrektor stwarza warunki do działania w jednostce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.
- 21. Dyrektor podaje do publicznej wiadomości zestaw programów wychowania przedszkolnego obowiązującego od początku następnego roku szkolnego.
- 22. Dyrektor zobowiązany jest w sytuacji naruszenia uprawnień nauczyciela do występowania w jego obronie w związku z korzystaniem z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
- 23. Do obowiązków dyrektora przedszkola należy:
1) powołanie komisji rekrutacyjnej;
2) wyznaczenie przewodniczącego komisji rekrutacyjnej;
3) podanie do publicznej wiadomości kryteriów rekrutacji do przedszkola, trybu postępowania rekrutacyjnego, wykazu wymaganych dokumentów oraz terminu rekrutacji;
4) rozpatrywanie odwołań rodziców/ opiekunów prawnych od postanowień komisji rekrutacyjnej;
5) poinformowanie w formie pisemnej Burmistrza Gminy o nieprzyjęciu kandydata do jednostki.
- 24. Dyrektor przedszkola w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaleceń (wydanych przez wizytatora) jest obowiązany powiadomić:
1) organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji zaleceń;
2) organ prowadzący przedszkole o otrzymanych zaleceniach oraz o sposobie ich realizacji.
Wicedyrektor
- § 11’
W przedszkolu może być powołany wicedyrektor.
1.Jest bezpośrednim przełożonym, z uprawnienia dyrektora, dla nauczycieli.
2.Pełni bieżący nadzór kierowniczy nad pracą nauczycieli.
3.Podczas nieobecności w pracy dyrektora przedszkola przejmuje uprawnienia zgodnie z jego kompetencjami, a w szczególności:
1)Podejmuje decyzje w sprawach pilnych.
2)Podpisuje dokumenty w zastępstwie dyrektora.
3)Współdziała na bieżąco z organem prowadzącym szkolę oraz innymi instytucjami.
4.Prowadzi obserwacje zajęć, zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego, wydaje zalecenia pokontrolne oraz egzekwuje ich wykonanie.
5.Wnioskuje do dyrektora o przyznanie dodatku motywacyjnego nauczycielom za osiągnięcia w pracy zawodowej.
6.Ma prawo – w przypadku naruszenia dyscypliny pracy przez nauczyciela lub pracownika niebędącego nauczycielem – do wystąpienia z wnioskiem do dyrektora szkoły o ukaranie go.
7.Ma prawo używania pieczątki osobowej z tytułem „wicedyrektor” oraz podpisywania dokumentów, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji.
8.Sprawuje nadzór nad działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą przedszkola.
9.Organizuje pracę dydaktyczno-wychowawczą nauczycieli.
10.Organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli.
- 11. Koordynuje działania w zakresie pomocy psychologiczni- pedagogicznej przedszkola.
12.Wykonuje inne prace związane z działalnością przedszkola zlecone przez dyrektora.
Rada pedagogiczna
- § 12
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą : dyrektor przedszkola i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w jednostce.
- W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział (z głosem doradczym) osoby zaproszone przez jego przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej.
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym półroczu w związku z podsumowaniem i oceną prowadzonej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz w miarę potrzeb.
- Inicjatorem zebrań Rady Pedagogicznej może być:
- dyrektor przedszkola;
- rada pedagogiczna – co najmniej 1/3 członków;
- organ prowadzący;
- organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzenie planów pracy przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych;
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dziecka z listy wychowanków;
- ustalenie w formie uchwały opinii dotyczącej arkusza organizacji pracy przedszkola na kolejny rok szkolny;
- zatwierdzanie zmian do statutu;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy jednostki.
- Rada Pedagogiczna opiniuje:
- organizację pracy przedszkola wraz z tygodniowym rozkładem zajęć;
- wydatkowanie środków finansowych przeznaczonych na działalność przedszkola przedstawionych przez dyrektora;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- programy wychowania przedszkolnego dopuszczane do użytku przez dyrektora przedszkola stanowiące Przedszkolny Zestaw Programów.
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Przewodniczący Rady Pedagogicznej może wstrzymać wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O tym fakcie niezwłocznie powiadamia organ prowadzący przedszkole i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub rodziców, a także nauczycieli oraz innych pracowników jednostki.
- Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu przedszkola oraz jego zmiany i przedstawia do uchwalenia.
- Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego przedszkole o odwołanie z funkcji dyrektora.
- W przypadku gdy nie została powołana Rada Przedszkola jej kompetencje przyjmuje Rada Pedagogiczna.
- Kompetencje Rady Pedagogicznej w związku z nie powołaniem Rady Przedszkola:
- uchwala statut przedszkola oraz jego zmiany;
- opiniuje projekt planu finansowego jednostki;
- może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad jednostką o zbadanie i dokonanie oceny działalności przedszkola, jej dyrektora lub innego zatrudnionego nauczyciela, wnioski te mają dla organu charakter wiążący;
Rada rodziców
- § 13
- W przedszkolu działa Rada Rodziców która reprezentuje ogół rodziców dzieci.
- W skład Rady Rodziców wchodzi co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków przedszkola.
- Rada Rodziców współdziała z przedszkolem w celu ujednolicenia oddziaływań na dzieci poprzez rodzinę i przedszkole.
- Uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy przedszkola i zaspakajaniu potrzeb dzieci.
- Może występować do organu prowadzącego przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, rady pedagogicznej i rady przedszkola (o ile działa) z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
- Uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola. Regulamin określa w szczególności :
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
- tryb przeprowadzania wyborów do rady;
- zasady wydatkowania funduszy rady rodziców.
- Rada Rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
- Opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności wychowania i kształcenia przedszkola.
- Opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.
- Spośród swoich członków Rada Rodziców wybiera przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola.
- Opiniuje pracę nauczycieli w związku z dokonywaniem oceny pracy nauczyciela ubiegającego się na kolejny stopień awansu zawodowego.
- Może złożyć wniosek do dyrektora przedszkola o dokonanie oceny pracy nauczyciela.
- Rada Rodziców ma prawo wypowiedzieć się w ramach konsultacji w sprawie wprowadzenia szczegółowego nadzoru nad pomieszczeniami przedszkola lub terenu wokół niego w postaci środków technicznych, które umożliwiają rejestrację obrazu.
- Rada Rodziców opiniuje zamiar działania w przedszkolu wolontariuszy, stowarzyszeń
i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.
- § 14
Zasady współdziałania organów przedszkola.
- Organy przedszkola współdziałając ze sobą zapewniają:
- każdemu z nich możliwość właściwego, swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych ustawą o systemie oświaty i zawartych szczegółowo w Statucie Przedszkola;
- bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami poprzez różnorodne formy.
- Między dyrektorem przedszkola, radą pedagogiczną i radą rodziców obowiązują następujące zasady współdziałania np.:
- dyrektor, rada pedagogiczna i rada rodziców wspólnie organizuje pracę przedszkola (wycieczki, uroczystości, wzbogacanie jednostki w zabawki i pomoce dydaktyczne);
- dyrektor, rada pedagogiczna i rada rodziców wspólnie informują się o podjętych działaniach i decyzjach;
- dyrektor, rada pedagogiczna i rada rodziców współpracują ze sobą w sprawach wychowania, nauczania i opieki.
- Współdziałanie organów przedszkola ma na celu stwarzanie jak najlepszych warunków rozwoju wychowanka oraz podnoszenie jakości pracy przedszkola.
- Przedszkole organizuje następujące formy współpracy z rodzicami:
- zebranie ogólne – organizacyjno-informacyjne w pierwszym tygodniu roku szkolnego;
- kontakty indywidualne z inicjatywy rodziców lub nauczycieli lub rozmowy indywidualne – wg potrzeb;
- uroczystości z udziałem rodziców i innych członków najbliższej rodziny;
kąciki dla rodziców prowadzone systematycznie przez cały rok szkolny;
- wspólne plenery – warsztaty plastyczne, rodzinne zabawy w teatr;
- spotkania grupowe metodami aktywnymi wspólnie z rodzicami i dziećmi;
- inne atrakcyjne formy zabaw rodzinnych organizowanych poza terenem przedszkola..
- Współdziałanie dyrektora i rady pedagogicznej z rodzicami uwzględnia prawa i obowiązki rodziców wynikających z przepisów ustawy o systemie oświaty, przepisów wykonawczych do ustawy oraz z Europejskiej Karty Praw i Obowiązków Rodziców:
- Rodzice mają prawo:
- do znajomości i doboru programu przedszkola;
- do uzyskania rzetelnej wiedzy na temat dziecka a w szczególności informacji o stanie gotowości szkolnej, aby mogli je odpowiednio do potrzeb wspomagać;
- do pełnej znajomości i akceptacji tego, co się w przedszkolu jego dziecka dzieje;
- do występowania do organu prowadzącego, sprawującego nadzór pedagogiczny oraz dyrektora przedszkola i rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola;
- domagania się od przedszkola, aby ich dzieci osiągnęły określoną wiedzę duchową i kulturową;
- żądania wysokiej jakości usług edukacyjnych oferowanych przez przedszkole;
- do uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci;
- do wychowania ich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych bez dyskryminacji wynikających z koloru skóry, rasy narodowości, wyznania, płci oraz pozycji społecznej;
- do wystąpienia z wnioskiem o powołanie Rady Przedszkola;
- zgłosić ustnie lub pisemnie dyrektorowi skargę w przypadku naruszenia praw dziecka.
- Rodzice mają obowiązek:
- a) wspierania nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej oraz przekazywanie istotnych informacji dotyczących możliwości osiągnięcia wspólnych celów edukacyjnych;
- wychowywać swoje dziecko w poszanowaniu i akceptowaniu innych ludzi i ich przekonań;
- osobiście włączać się w życie przedszkola ich dziecka i stanowić istotną część społeczności lokalnej,
- tworzyć reprezentatywne organizacje, które będą reprezentowały rodziców i ich interesy;
- poświęcać swój czas i uwagę swoim dzieciom i ich przedszkolu, aby wzmocnić ich wysiłki skierowane na osiągnięcie określonych celów edukacyjnych;
- poznać siebie nawzajem, współpracować ze sobą i doskonalić swoje umiejętności „pierwszych nauczycieli” i partnerów w kontaktach przedszkole – dom;
- przestrzegać obowiązującego rozkładu dnia i zarządzeń dyrektora;
- Rodzice dzieci podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są zobowiązani do:
- dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego przy szkole;
- zapewnienia regularnego uczęszczanie dziecka na zajęcia,
- dostarczyć do przedszkola dokument decyzji dyrektora szkoły w przypadku dziecka z odroczonym obowiązkiem szkolnym, jeżeli dziecko to zostało przyjęte do przedszkola;
- nie spełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Przez nie spełnianie tego obowiązku należy rozumieć nieusprawiedliwiona nieobecność w okresie jednego miesiąca przez co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w przedszkolu.
- § 15
Między organami przedszkola ustala się następujący tryb rozwiązywania sporów
- Dyrektor a Rada Pedagogiczna:
Dyrektor i Rada pedagogiczna powinni dążyć do polubownego załatwiania sporu w toku:
- indywidualnych rozmów,
- Nadzwyczajnych zebrań rady Pedagogicznej zwoływanych na wniosek dyrektora lub rady pedagogicznej – w ciągu 7 dni. od złożenia wniosku,
- Nadzwyczajnych zebrań Rady Pedagogicznej zwoływanych na wniosek dyrektora lub rady pedagogicznej z udziałem organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny – w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku,
- W przypadku nie rozstrzygnięcia sporu należy złożyć odwołanie do:
- w zakresie działalności dydaktyczno– wychowawczej i opiekuńczej do organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
- w zakresie spraw finansowych i administracyjnych do organu prowadzącego,
- W przypadku sporów o roszczenia wynikające ze stosunku pracy mają zastosowanie przepisy Kodeksu Pracy i Karty Nauczyciela.
- Dyrektor, Rada Pedagogiczna a Rada Rodziców.
Dyrektor, Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców powinni dążyć do polubownego załatwiania sporu w toku:
- indywidualnej rozmowy nauczycieli z rodzicami;
- indywidualnej rozmowy nauczyciela z rodzicami z udziałem dyrektora;
- indywidualnej rozmowy dyrektora z rodzicami;
- zebrania z rodzicami na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora w ciągu 2 tygodni od złożenia wniosku do dyrektora przedszkola;
- zebrania z rodzicami na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora z udziałem organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny w ciągu 1 miesiąca od złożenia wniosku do dyrektora przedszkola;
- z przypadku nie rozstrzygnięcia sporu Rada Rodziców (rodzic) ma prawo złożyć odwołanie:
- w zakresie działalności dydaktyczno– wychowawczej i opiekuńczej do organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
- w zakresie spraw finansowych i administracyjnych do organu prowadzącego.
- Spory między organami Przedszkola rozwiązywane są wewnątrz Przedszkola na drodze polubownej poprzez wzajemny udział członków poszczególnych organów
i jawną wymianę poglądów. - Strona „poszkodowana” w pierwszej kolejności winna się zwrócić do strony „przeciwnej” z prośbą o rozmowę/postępowanie wyjaśniające.
- Rozwiązanie sporu winno doprowadzić do zadowolenia obu stron.
Rozdział 4.
Organizacja pracy przedszkola
- § 16
- Podstawową jednostką organizacyjną w przedszkolu jest oddział.
- Ilość oddziałów w danym roku szkolnym jest określona w arkuszu organizacji przedszkola.
- Godziny pracy poszczególnych oddziałów zawarte są w arkuszu organizacyjnym przedszkola.
- W okresach zmniejszonej frekwencji dzieci (ferie, wakacje, choroby dzieci, kadry), dyrektor może ograniczyć liczbę oddziałów.
- W oddziale grupuje się w zasadzie dzieci według takiego samego lub zbliżonego wieku:
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25 osób.
- § 17
- Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie:
- podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
- programów wybranych z przedszkolnego wykazu programów opracowanych zgodnie z obowiązującą podstawą programową.
- Przedszkole organizuje zajęcia dodatkowe stosowne do możliwości rozwojowych dzieci i oczekiwań rodziców. Przy doborze zajęć dodatkowych uwzględniane są również możliwości przedszkola.
- Zajęcia dodatkowe są prowadzone przez specjalistów w danym zakresie i wykraczają poza bezpłatną podstawę programową wychowania przedszkolnego. Organizowane są na wniosek rodziców.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo w przedszkolu dostosowany jest do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić od 15 do 30 minut. Dopuszcza się wydłużanie lub skracanie tego czasu w zależności od potrzeb.
- Na realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 5 godzin dziennie:
- Zajęcia dodatkowe nie mogą wiązać się z ponoszeniem dodatkowych opłat przez rodziców.
- Osoby prowadzące zajęcia dodatkowe nie będące nauczycielami przedszkola zostają zapoznani przez dyrektora z obowiązującymi zasadami bezpieczeństwa powierzonych dzieci.
- § 18
Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 19
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez dyrektora placówki, zatwierdzony przez organ prowadzący; po uprzednim uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny i zakładowej organizacji związkowej i rady pedagogicznej.
- W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
- liczbę oddziałów;
- liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach;
- tygodniowy wymiar zajęć religii, zajęć języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego o ile takie zajęcia są w przedszkolu prowadzone;
- czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;
- liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
- liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli;
- liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych;
- ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno- -pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli.
- Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji przedszkola dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć, określający organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych, terapeutycznych.
- § 20
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców.
- Ramowy rozkład dnia zawiera:
- godziny pracy przedszkola ze wskazaniem godzin pracy poszczególnych oddziałów;
- godziny realizacji podstawy programowej;
- godziny posiłków;
- harmonogram zajęć dodatkowych organizowanych w przedszkolu na życzenie rodziców oraz prowadzonych przez specjalistów.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci – stanowi on załącznik do ramowego rozkładu dnia.
- Szczegółowy rozkład dnia ma charakter otwarty, pozwalający na uwzględnienie propozycji dzieci oraz na właściwe zachowanie proporcji czasowej między formami proponowanymi przez nauczyciela a swobodną działalnością dzieci, zapewniający dzieciom codzienny pobyt na powietrzu (jeśli pozwala na to pogoda).
- Do działalności statutowej przedszkole posiada:
- sześć sal zajęć, odpowiednio wyposażonych w meble, zabawki i nowoczesne pomoce oraz zabawki edukacyjne;
- salę gimnastyczną wyposażoną w sprzęt, przybory i urządzenia sportowe;
- salę do zajęć specjalistycznych;
- teren ogrodu wyposażony w sprzęt do zabaw na powietrzu;
- zaplecze sanitarno-gospodarcze.
Inne informacje o przedszkolu
- § 21
- Rok szkolny trwa od 1 września do 31 sierpnia następnego roku.
- W okresie wakacyjnym (01.07 – 31.08) przedszkole pełni miesięczny dyżur( w lipcu lub w sierpniu).
- Termin wakacyjnego dyżuru przedszkola ustala się w porozumieniu
z dyrektorem Przedszkola Miejskiego nr 4 w Braniewie. - Termin przerwy wakacyjnej zatwierdza organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola.
- W okresach zmniejszonej frekwencji dzieci dyrektor może ograniczyć liczbę oddziałów.
- § 22
- Przedszkole czynne jest 10 godzin dziennie, od 6.30 do 16.30.
- Czas realizacji podstawy programowej wynosi 5 godzin dziennie w godz. od 8.00
do 13.00. - Nauczanie i wychowanie w ramach podstawy programowej jest bezpłatne.
- § 23
Zasady pobierania opłat w przedszkolu
- Nauczanie i wychowanie w ramach podstawy programowej jest bezpłatne.
- W przedszkolu obowiązuje odpłatność opłata godzinowa za korzystanie z opieki w czasie przekraczającym czas wyznaczony na realizację podstawy programowej.
- Zasady odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu ustala organ prowadzący.
- Wysokość odpłatności za wyżywienie dziecka ustala przedszkole według prowadzonej kalkulacji, biorąc pod uwagę ceny artykułów żywnościowych, opłata ta obejmuje koszt trzech posiłków dziennie.
- Opłata stała za pobyt dziecka w przedszkolu pobierana jest z góry, do 15 każdego miesiąca. Opłata za wyżywienie pobierana jest z góry do 15 każdego miesiąca.
- W przypadku nieobecności dziecka, na koniec miesiąca, przedszkole zwraca dzienną stawkę żywieniową oraz opłatę godzinową pomnożoną przez liczbę dni nieobecności.
- Rodzice nie wnoszą opłaty za udział dziecka w zajęciach dodatkowych. Dyrektor w arkuszu organizacyjnym określa te zajęcia.
- Dzieci w przedszkolu ubezpieczane są dobrowolnie od następstw nieszczęśliwych wypadków.
- Opłatę z tytułu ubezpieczenia uiszczają rodzice (prawni opiekunowie) na początku roku szkolnego.
- § 24
W przedszkolu obowiązują następujące zasady korzystania z wyżywienia:
- Przedszkole zapewnia dziecku korzystanie z trzech posiłków: śniadania, II dania i zupy.
- Ilość posiłków uzależniona jest od czasu pobytu dziecka w przedszkolu i zapisu rodziców na ilość posiłków.
- Czas pobytu dziecka w przedszkolu oraz ilość posiłków rodzice deklarują w karcie zgłoszenia dzieci do przedszkola.
- Z wyżywienia w przedszkolu może korzystać również personel przedszkola według zasad określonych przez organ prowadzący.
Rozdział 5.
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
- § 25
- W przedszkolu zatrudnia się dyrektora, nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli oraz innych pracowników określają odrębne przepisy.
- Wszyscy pracownicy przedszkola ściśle współpracują i razem tworzą klimat życzliwości i troski o dziecko. Obowiązani są do znajomości i przestrzegania przepisów sanitarnych, bhp, ppoż. oraz regulaminów, instrukcji i procedur obowiązujących w przedszkolu, w szczególności związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole.
- Pracownicy wykorzystują urlop wypoczynkowy w okresie trwania przerwy wakacyjnej w przedszkolu zgodnie z opracowanym planem urlopów. W szczególnych przypadkach pracownik może otrzymać urlop w trakcie roku szkolnego.
- § 26
Nauczyciele
- Nauczyciel odpowiedzialny jest za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych jego opiece dzieci.
- Nauczyciel tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi z uwzględnieniem ich zdolności i zainteresowań, dąży do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy.
- Nauczyciel zobowiązany jest zadbać o kształtowanie u dzieci świadomości zdrowotnej oraz nawyków dbania o własne zdrowie w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu, w tym zakresie współpracuje z rodzicami.
- Planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo – dydaktycznej odbywa się na podstawie programów wychowania przedszkolnego, kierunków i zadań pracy określonych w planie pracy przedszkola z uwzględnieniem możliwości rozwojowych, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci.
- Nauczyciel pracuje i planuje pracę dydaktyczno – wychowawczą w cyklu miesięcznym. Nauczyciel opracowuje na podstawie wybranego programu tematyki kompleksowe na okres jednego miesiąca. Czas trwania konkretnej tematyki nauczyciel uzależnia od zakresu treści i zainteresowań dzieci.
- Opracowany plan pracy powinien być elastyczny, dopuszczający możliwość modyfikacji, realny, dostosowany do możliwości dzieci i przedszkola.
- Nauczyciel prowadzi obserwację pedagogiczną mającą na celu poznanie i zapewnienie potrzeb rozwojowych dzieci, dokumentuje wyniki obserwacji.
- Nauczyciel dokonuje analizy gotowości do nauki w szkole w odniesieniu do dzieci, które są objęte obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym. Rodzic dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, otrzymuje informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej w formie pisemnej do 30 kwietnia bieżącego roku szkolnego.
- Na podstawie diagnozy analizuje się mocne strony i przyczyny niepowodzeń, wnioski z tych analiz służą ustaleniu form wspomagania i rozwijania poszczególnych sfer i umiejętności dziecka. W tym zakresie współpracuje również ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno- pedagogiczną i opiekę zdrowotną.
- W trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze, nauczyciele zobowiązany jest systematycznie informować rodziców:
- o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu – w tym zakresie działań zapoznać rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz włączać ich do kształtowania u dziecka określonej w niej wiedzy i umiejętności;
- o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączać ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają;
- zachęcać do współdecydowania w sprawach przedszkola, m.in. wspólnego organizowania wydarzeń, w których biorą udział dzieci.
- Zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia do dziecka, nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowuje metody i formy pracy do jego możliwości.
- Nauczyciel odpowiedzialny jest za jakość i wyniki pracy wychowawczo – dydaktycznej.
- Nauczyciel ma prawo opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego.
- 11. Nauczyciel przedstawia dyrektorowi program wychowania przedszkolnego w oparciu o który chciałby pracować po dopuszczeniu go przez dyrektora do użytku w przedszkolu.
- 12. Nauczyciel może wybrać do pracy program wychowania przedszkolnego będący w ,,Przedszkolnym zestawie programów’’.
- 13. Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez jednostkę.
- 14. Nauczyciel obowiązany jest dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego.
15.Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz dokumentację pomocniczą ustaloną na dany rok szkolny na zebraniu Rady Pedagogicznej przed rozpoczęciem roku szkolnego.
16.Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora oraz Rady Pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych
w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
17.Nauczyciel wykonuje inne czynności zlecone przez dyrektora związane z organizacja pracy w przedszkolu.
- § 27
W przedszkolu zatrudnieni są w zależności od zdiagnozowanych potrzeb w zakresie wspomagania rozwoju dzieci, specjaliści świadczący pomoc psychologiczno- pedagogiczną. Szczegółowy zakres ich obowiązków określa dyrektor przedszkola.
- § 28
Pracownicy administracji i obsługi przedszkola.
W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania przedszkola jako instytucji publicznej oraz utrzymanie obiektu i jego otoczenia w czystości i porządku.
- Pracownicy obsługi i administracji są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.
- Ilość etatów pracowników administracji i obsługi określa dyrektor w arkuszu organizacyjnym .
- W przedszkolu tworzy się stanowiska pracowników administracji:
- głównego księgowego;
- kierownika gospodarczego;
- samodzielnego referenta.
- W przedszkolu tworzy się stanowiska pracowników obsługi:
- kucharza;
- pomocy kuchennej;
- woźnej;
- pomocy nauczyciela;
- konserwatora.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników niepedagogicznych oraz ich szczegółowe zadania ustala dyrektor.
- Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują przepisy ustawy- Kodeks Pracy i wydawane na tej podstawie przepisy wykonawcze.
Rozdział 6.
Wychowankowie przedszkola
- § 29
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
- Dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku, w przypadku, gdy do przedszkola uczęszcza starsze rodzeństwo dziecka i w grupie dzieci najmłodszych są wolne miejsca.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
- Dziecko w wieku 6 lat jest objęte obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym.
- § 30
- Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
- Właściwego zagospodarowanie procesu opiekuńczo-wychowawczo- dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i zasad bezpieczeństwa.
- Szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania.
- Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej.
- Akceptacji takim, jakim jest.
- Poszanowania jego własności.
- Podejmowania decyzji i możliwości wyboru.
- Partnerskiej rozmowy na każdy temat.
- Znajomości swoich praw.
- Regulowania własnych potrzeb.
- Zabawy i wyboru towarzyszy zabawy.
- Aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi.
- Doświadczenia konsekwencji własnego zachowania ( ograniczonego względami bezpieczeństwa).
- Badania i eksperymentowania.
- W przedszkolu dziecko ma obowiązek:
- Przestrzegać zawartych umów.
- Dbać o zabawki, szanować pracę innych oraz cudzą własność, nie niszczyć jej.
- Nie krzywdzić siebie i innych.
- Nie urządzać niebezpiecznych zabaw.
- Nie przeszkadzać innym w pracy i w zabawie.
- Nie używać brzydkich słów, nie kłamać.
- Nie niszczyć przyrody, opiekować się zwierzętami i roślinami.
- Nie dokuczać słabszym kolegom, opiekować się młodszymi dziećmi.
- § 31
1.Rekrutację prowadzi się w oparciu o odrębne przepisy.
- § 32
- Dyrektor, w drodze decyzji, może skreślić z listy dziecko uczęszczające do przedszkola, gdy:
- Rodzice nie przestrzegają statutu przedszkola.
- Dziecko zagraża bezpieczeństwu i życiu innych dzieci.
- Dziecko nie uczęszcza do przedszkola przez okres miesiąca, a rodzice nie zgłaszają przyczyny nieobecności.
- Rodzice bez podania przyczyny systematycznie zalegają z opłatami za przedszkole.
- Procedura postępowania w przypadku skreślenia dziecka z listy wychowanków:
- Podjęcie uchwały Rady Pedagogicznej i zaciągnięcie opinii Rady Rodziców.
- Pisemne zawiadomienie rodziców o zamiarze skreślenia z listy przedszkolaków z podaniem przyczyny, terminu do dopełnienia formalności, przewidywanego terminu skreślenia.
- Pisemne zawiadomienie o skreśleniu dziecka z listy wychowanków z podaniem, w jakim terminie i do kogo może się odwołać.
- Od decyzji skreślenia dziecka z listy wychowanków rodzic ma prawo wnieść odwołanie do właściwego organu prowadzącego.
- Dyrektor nie może skreślić z listy wychowanków dziecka objętego rocznym przygotowaniem przedszkolnym.
Rozdział 7.
Postanowienia końcowe
- § 33
- 1. Regulaminy określające działalność organów Przedszkola, jak też wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu oraz przepisami szczególnymi.
- § 34
- 1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- 2. Zasady prowadzenia przez Przedszkole gospodarki finansowej i materiałowej określa organ prowadzący na mocy odrębnych przepisów.
- § 35
- 1. Organem kompetentnym do uchwalania zmian w Statucie Przedszkola jest Rada Pedagogiczna.
- 2. Nowelizacja Statutu następuje w formie uchwały.
- 3. Dyrektor po nowelizacji Statutu opracowuje i publikuje tekst ujednolicony.
- 4. Znowelizowany Statut Dyrektor przekazuje do wiadomości organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.